Sådan at konvertere mellem forskellige talsystemer

En måde at konvertere fra en talsystem til et andet er at konvertere til den almindelige basis 10 , og at skifte fra det til det system, du ønsker. Almindelige eksempler på andre talsystemer er bunden 2 eller binær , der anvendes i computer-kode , og base 16 eller hexadecimal, bruges til at angive farver til web-sider. Tilføj op værdierne af de forskellige steder i det oprindelige system for at få nummeret i bunden 10. Derefter dividere de værdier for de forskellige steder i det nye system for at få dit nye nummer. Ved hjælp af denne proces , får du det tilsvarende antal i bunden 10 , som giver dig en intuitiv fornemmelse af størrelsen af den værdi, du konverterer . Instruktioner
1

Bemærk sted værdier af positionerne i dit oprindelige system. Brug 1 som den længst til højre sted værdi. Hvis bunden af ​​din talsystem er Y , skal du bruge Y ^ 1 som værdien af ​​det andet sted fra højre , Y ^ 2 som værdien af det tredje sted fra højre, etc. For et binært system , for eksempel, til efterretning ned stedet værdier 1 , 2 ^ 1 = 2, 2 ^ 2 = 4, 2 ^ 3 = 8 mm og bruge 0 og 1 som de to symboler af systemet. For en hexadecimal system foretage de samme beregninger og notere ned 1, 16 , 256 mm ved at bruge tallene 0 til 9 og bogstaverne A til F , da de 16 symboler af systemet.
2

gange antallet besætter hvert sted med værdien af stedet og udtrykke resultatet i bunden 10 for at konvertere fra din oprindelige talsystem at basere 10. Hvis dit nummer er PQR i en Y -system base, værdien af de steder i basen 10 er px 1 , QX Y ^ 1 og RX Y ^ 2 . Tilsæt værdierne af steder at få basen 10 nummer. Brug af sted værdier for et binært system fra trin 1 , beregne grundlaget 10 værdien af ​​det binære tal 1101 som 1 x 1 + 0 x 2 + 1 x 4 + 1 x 8 = 13.
3

Opdel basis 10 tal ved bunden af ​​det nye system gentagne gange for at konvertere fra basen 10 til dit nye system. Skriv resten af ​​hver division i de steder, startende fra højre. For en base Y -system og basis 10 tal PQR , dividere PQR Y. Skriv resten i enhederne sted . Divider resultatet med Y igen og skrive resten i det andet sted . Fortsæt , indtil antallet er for lille til at dele sig og skrive det i det endelige sted .
4

Konverter basen ti nummer 295 som et eksempel at basere 16. Divider 295 med 16 for at få 18 med resten 7 . Skriv 7 i enhederne sted . Divider 18 med 16 for at få 1 med resten 2. Skriv 2 i det andet sted med plads værdi 16. Skriv 1, som er for lille til at blive delt med 16, for det tredje med plads værdi 256. Kontrollér det hexadecimale tal 127 af ved hjælp af sted værdier for en hexadecimal system fra trin 1. Beregn 7 x 1 + 2 x 16 + 1 x 256 for at få 295 , som er den korrekte værdi.
hoteltilbud

https://www.danishgame.com © Hobbyer, spil