Hvilke Jovian Moon har Vulkaner

? Jupiters måne Io er Jupiters tredjestørste og den femte tættest på planeten. Io er en differentieret planetariske krop , med en smeltet jernkerne , klippe kappe og silikat skorpe . Io blev opkaldt efter en mytologisk græsk nymfe , en af ​​Zeus ' konkubiner . Hvis det kredsede om solen, ville Io blive kaldt en dværgplanet , ligesom Pluto. Io blev opdaget af Galileo i 1610 . Jovian måner

kæmpe gas planet Jupiter er den største i solsystemet . Dens tyngdefelt rummer 60 kendte små satellitter og fire store dem i kredsløb. Kaldet Jovian måner i kredsløb organer var de første måner opdaget omkring en planet udover Jorden. De fire største klippefyldte organer er kendt som galilæiske måner efter deres opdageren , Galileo Galilei . Io er den mest farverige og geologisk aktive af de Jovian måner.
Io

Jovian måne Io er en af ​​solsystemets mest visuelt interessante objekter . Dens stenet, bjergrige overflade er flerfarvet med nuancer af orange, rød, hvid, grøn, brun og sort fra lavastrømme og faner . Io samlede gule farve kommer fra svovl og svovlholdige forbindelser udkastede af vulkaner . De mest iøjnefaldende funktioner på Io er dens høje bjerge , nogle med toppe over 50.000 fod, og dens massive 190- mile høje vulkanske faner . Sammenlignet med andre organer i solsystemet, Io har meget få meteorit kratere .

Vulkaner

Med omkring 400 vulkaner , Io er den mest vulkansk aktive legeme i solsystemet . Dens vulkanske ventilationskanaler og skjold vulkaner producere ringe af lava hundredvis af miles på tværs . Io s vulkaner i udbrud blev først registreret af rumsonden Voyager 1 og 2 i 1979. Io vulkaner er brændpunkter solsystemet, med temperaturer nåede 2.789 grader Fahrenheit, næsten en tredjedel så varmt som solens overflade . Mærkeligt, Io overfladetemperatur væk fra vulkaner er kun 238 grader under nul Fahrenheit .
Iovian Geologi

gravitationsfelter af Jupiter og de ​​andre galileiske Jovian måner , Europa og Ganymedes , træk Io ind i en elliptisk bane . Den uregelmæssige bane forårsager massive tidevand i månens indre magma ocean . Tidevandskræfterne flytte månens overflade op og ned 330 meter. Den resulterende friktion årsager og tryk i jordskorpen er smeltet undergrund høj varme. Den smeltede ultramafiske klipper, svovl og beslægtede forbindelser danner vulkaner til at lindre det indre tryk . Flydende lava udfylder nedslagskratere og glatter månens overflade med smeltet flodsletter .