Hvad er kendetegnene for planeten Jupiter

? Planeten Jupiter , som er opkaldt efter den romerske gudernes konge , har været en bemærkelsesværdig astronomisk objekt siden oldtiden. Galileis observationer af Jupiter og dens måner i 1610 hjalp med at give vigtige beviser for heliocentriske teori om planeternes bevægelse . Selv om denne ydre planet er hundreder af millioner af miles fra Jorden i nærmeste tilgang , er det stadig let synlige som et lyst , farvet punkt på nattehimlen . Oversigt og fakta

Gaskæmpen Jupiter er den største planet i solsystemet , mere end 300 gange mere massiv end Jorden. På grund af sin enorme størrelse og reflekterende skyer , Jupiter er den tredje klareste objekt på nattehimlen, efter månen og Venus. I en afstand af omkring 500 millioner miles fra solen, Jupiter kredser lige uden for asteroidebæltet . På grund af den store afstand , en Jupiter år svarer til næsten 12 jord-år .
Kemisk sammensætning

Ligesom andre gasformige planeter, Jupiter mangler en solid, stenede overflade . I stedet er den planet , der består af gasformige lag , der vokser mere og mere tætte med større dybde . Faktisk er så intens, at dybt inde Jupiter, hydrogen komprimeres til en metallisk væske, der leder elektricitet vægten . Denne væske er kilden til Jupiters magnetfelt . Kemisk, Jupiter er 90 procent brint og 10 procent helium , med spormængder af ammoniak og andre stoffer , som giver planeten sin levende farver.
Jupiters Ringe

Selvom Saturns ringe er mere kendte, er Jupiter også omgivet af flade ringe af snavs. Jupiters ringsystem er mindre og tættere på planet, end Saturns og indeholder fortrinsvis små kerner af sten og støv. Fordi disse ringe indeholder ingen is , er de ikke strålende og reflekterende ligesom Saturns ringe , og derfor kun blev opdaget i 1979 af Voyager 1 rumfartøj.
Great Red Spot

Jupiters hele den synlige overflade er dækket af skyer , hvoraf mange er sammensat af ammoniak gas. Disse skyer er strakt i striber af stærke vinde i planetens atmosfære . The Great Red Spot , en særlig bemærkelsesværdig rød plet på den sydlige halvkugle af planeten, er en kæmpe, højtryks- storm, der har raset i mere end 300 år.
Jupiters Satellitter

Mere end 60 kendte måner , eller måner , kredser om planeten Jupiter. Nogle satellitter er meget små og har midlertidige kaotiske baner. Andre satellitter er stor og stabil , ligesom de fire måner opdaget af Galileo : Io, Europa , Ganymede og Callisto . Disse måner er næsten lige så stor som planeter, og har komplekse lag strukturer , der ligner vores egen Jord. Tidligere og fremtidige rummissioner til formål at undersøge geografi af Jupiters måner og søg efter flydende vand eller endda liv .