Egenskaber af dværgplaneter

I 2006 , en helt ny klassifikation af objekter i solsystemet blev afsløret - dværgplaneten . Disse organer er mere udviklede end de små genstande fundet i solsystemet , såsom kometer og asteroider, men ikke helt på niveau med de planeter. De primære egenskaber af dværgplaneter omfatter deres baner , sfæriske former og mangel på tyngdekraft dominans. Pluto

Opdaget i 1930 Pluto blev længe anset den niende planet. Planeten er meget mindre end kviksølv , eller endda Jordens måne . Pluto er også i modsætning til de terrestriske planeter , gas giganter og is giganter , der omfatter solsystemets andre planeter. Pluto ejendomme antændt en debat, der har raset i årtier blandt astronomer , hvorvidt Pluto virkelig var en planet , eller om det var noget andet.
Kuiper Belt

Kuiper Belt er en region i vores solsystem , ud Neptun, hvor tusindvis af objekter kredser om Solen. Disse objekter kaldes Kuiper Belt objekter eller KBOS . Mange mente, at Pluto skal betragtes som den største KBO , ikke en planet. I 2005 astronomerne identificeret en KBO endnu større end Pluto , opkaldt Eris . Denne opdagelse bragte debatten om, hvorvidt disse to KBOS var niende og 10. planeter til et crescendo .
Dværgplaneter

Efter opdagelsen af ​​Eris , Den Internationale astronomiske Union fat på opgaven med at klassificere det nye objekt . I 2006 denne verdensomspændende sammenslutning af astronomer udgivet en resolution, der definerede planeter og en ny kategori , dværgplaneter . Pluto, Eris og flere andre store KBOS er nu anerkendt som dværg planeter, men ikke alle astronomer aftalt med den nye klassifikation . Ifølge IAU resolution , dværgplaneter deler tre ejendomme .
Dværgplanet Orbits

bane en dværg planet ligner en almindelig planet. Dwarf planeterne kredser om Solen. Desuden har dværgplaneter ikke kredser andre objekter. Dette adskiller dem fra satellitter eller måner , på en anden planet. Dette repræsenterer en fælles ejendom mellem planeter og dværgplaneter .
Dværgplanet Shape

modsætning asteroider og kometer , dværgplaneter indeholde tilstrækkelig masse til at producere en næsten sfærisk form , forårsagede ved gravitationel tiltrækning . I tilfælde af asteroidebæltet Ceres , kræver dette en diameter større end omkring 560 miles . For objekter i Kuiper bæltet , denne masse kræver en diameter større end omkring 250 miles. For en sammenligning , diameteren af Jorden er omkring 7900 miles , og Månen er omkring 2160 miles . Det repræsenterer også en fælles ejendom mellem planeter og dværgplaneter .
Gravitational Domination

Ejendommen , som repræsenterer den afgørende forskel mellem planeter og dværgplaneter er kendt som gravitationel dominans. I modsætning til planeter , behøver dværgplaneter ikke nok masse til at klare deres kvarter af solsystemet , eller omløbsbane . Dwarf planeterne kredser om Solen i bælter, der stadig indeholder tusindvis af små genstande. Oprindeligt kredsløb om planeterne også indeholdt sådanne genstande; men de indeholdt tilstrækkelig masse til enten absorbere dem eller sprede dem .
hoteltilbud