Ligheder mellem de jord & Jovian Planeter

Mystiske verdener med iskolde , tætte kerner omgivet af skyer af gas , eller klippefyldte planeter som vores egen --- betingelserne i vores solsystem er forbavsende anderledes , men der er fascinerende ligheder mellem sine verdener. Jovian planeter blev dannet uden frost linje , mens de terrestriske planeter blev badet i varme sol stråler. Vidt forskellige forhold førte til skabelsen af ​​verdener, der vil flyde på vandet og verdener egnet til bemandede missioner; ikke desto mindre , de deler nogle slående ligheder . Terrestriske og Jovian planeter

Hver planet kredser vores sol er unik. Alligevel de fire inderste planeter har meget til fælles . Merkur, Venus, Jorden og Mars er terrestriske eller telluriske planeter. De er stenet med en tæt metal kerne hovedsagelig består af jern. Planetforskerne teoretisere, at Mars og Venus engang kan have haft forhold som Jordens , gunstigt for livet . Navnet " jordbaserede " stammer fra det latinske ord " terra ", som betyder jord. Der er mindst fire Jovian eller gas planeter i vores solsystem. Jovian planeter som Jupiter, Saturn, Uranus og Neptun er store planeter, der er sammensat af lette materialer som brint og helium. Navnet " Jovian " kommer fra planeterne ' lighed med Jupiter. Tilnavnet " gas planet" er lidt misvisende, da det indre af disse frigid planeter er gas underafkøles til en flydende tilstand .
Origin

Vores solsystem er en del af et større soltåge . En sol stjernetåge består af en sky af gas og støv tilbage efter en solen har dannet. Opdagelsen af ​​exoplaneter har indført problemer i vores forståelse af solsystemets dannelse . For nu, tågen teori om planet dannelse er den mest populære forklaring. Teorien hævder, at alle planeterne i vores solsystem blev dannet af det samme materiale . De naturlige elementer til stede på planeterne i dag var til stede i det soltågen . Vores sol og Jovian planeter består primært af brint og helium , mens den indre klippeplanet hovedsageligt består af silicium , jern og kobber . Alle planeter i vores system er kugleformede . Alligevel polerne på terrestriske planeter er mindre flad. Terrestriske planeter roterer langsommere og dette påvirker deres generelle form.
Orbit

fleste af planeterne i vores solsystem har en næsten cirkulær bane omkring vores sol. Astronomen Johannes Kepler opdagede, at banerne er faktisk ellipser . Det eneste planet, der har en anden bane er Merkur. En planets bane beskrives ved at henvise til jordens orbital vinkel. Merkurs bane hælder ved 7 grader til Jordens baneplan , mens Jupiters er lige over 1 grad . Der er således ligheder mellem terrestriske og Jovian planeter , når du beskriver deres baner omkring vores sol.
Core og atmosfære

planeter i vores solsystem har lignende interiører sammensat af en kerne og en kappe . Terrestriske planeter har også en skorpe eller en fast ydre skal. Kernen i terrestriske planeter består hovedsageligt af jern , pakket ind i et silikat kappe . Computermodeller tyder på, at Jovian planeter har en kerne bestående af rock, metal og brint . En gasformig atmosfære omgiver begge typer af planeter. Jovian planeter kan bestå af en luftart "overflade ", men de har stadig separate atmosfærer med skylag .
Vejr og Magnetic Fields