Jupiters Comet Impacts

Den fremherskende opfattelse blandt astronomer i mange år har været, at Jupiter har fungeret som vores solsystem s støvsuger ; dens grovhed tiltrækker en stor mængde af periodiske kometer og nedsætter sandsynligheden for dem at påvirke andre planeter. I de sidste par årtier har fremskridt inden for astronomi tilladt forskerne at observere virkningerne af flere kometer på overfladen af den gas gigant, og beviser er begyndt at dukke op der udfordrer fremherskende synspunkter. Cassini komet

I 1997 forskere på Astronomical Society of Japan foretog en undersøgelse af historiske planetariske undersøgelser foretaget af oldtidens astronomer. Ser man på tegninger lavet over en 18 -dages observationsperiode af astronomen G. Cassini i 1690 , opdagede de en mørk plet på planeten , der syntes at strække mod øst , hvilket indikerer mulig ophvirvlet materiale fra en indvirkning begivenhed bliver blæst ved fremherskende vinde . Dette beviser , mens ikke afgørende , tyder på en mulig effekt begivenhed omkring dette tidspunkt .
Shoemaker - Levy 9

i midten af ​​juli 1994 , Comet Shoemaker - Levy 9 var observeret passerer ind alvor godt af Jupiter og blive brudt i stykker af sine tidevandskræfterne . Fra den 16. juli til 22. juli fragmenter af kometen kolliderede med planetens overflade . Det var den første direkte observation af en indvirkning begivenhed på en anden planet end Jorden . De " ar " fra kollisionen var synlige i flere måneder, og på deres højde , de var mere synlige end den Store Røde Plet .
2009 Impact begivenhed

den 19. juli 2009 amatør australske astronom Anthony Wesley observeret en stor sort skamplet på størrelse med Jorden i den sydlige polar region af Jupiters overflade . Han kontaktede NASA om opdagelsen , og de senere bekræftet sine resultater . På grund af størrelsen af ​​ar og mængden af ​​ophvirvlet materiale fra sammenstødet, NASA forskere spekuleret på, at det kunne have været foretaget af effekten fra en komet , men understregede beviserne ikke var afgørende.
2010 Effekten begivenhed

den 3. juni 2010, Anthony Wesley lavet overskrifter igen som han fangede en indvirkning begivenheden live på film. Strejken blev beskrevet som en superbolide effekt (dvs. en meget stor en ) nær planetens ækvator af en genstand omkring 26 1/2 til 43 meter i diameter. Kandidater til attrappen omfatter en komet , en asteroide , en meteor eller en midlertidig satellit fange , selv på grund af manglende tættere observationer, er det umuligt at bestemme dens natur med sikkerhed .