Undersøgelse af Meteoritter

Meteoritter er bidder af plads klipper , der falder til jorden. De menes at være venstre-over resterne af det tidlige solsystem . Nogle meteoritter er klippestykker fra Månen , Mars eller andre planeter , og nogle er stykker af kometer . Astronomer studere meteoritter at lære om geologi og atmosfære af andre planeter og den kemiske sammensætning af solsystemet . Identifikation

Meteoritter er sten , der stammer i rummet og falder til Jordens overflade . Som meteoritter passerer gennem Jordens atmosfære , de varme op og producere en lys stribe af lys. Små meteoritter kan brænde op i atmosfæren , men større virksomheder kan lande og skabe store nedslagskratere . Nogle forskere mener, at meteorer udsender radiobølger , der kan forårsage nærliggende objekter til at vibrere og producere en hvislende lyd .
Hvad Meteoritter er lavet af

Meteoritter kan være fremstillet af sten eller jern. Omkring 90 procent af meteoritter er stenet eller stenet - jern. Stone meteoritter er de mest almindelige typer af meteoritter fundet , og de ​​er opdelt i to kategorier: chondrites og achondrites . Chondrites indeholder mikroskopiske sfærer af silikater , og achondrites er chondrites der er blevet smeltet og rekrystalliserede . Silicat jernmeteoritter indeholder jern og andre materialer. Stony - jernmeteoritter er en kombination af sten og nikkel- jern. Jernmeteoritter indeholde nikkel , der identificerer dem som værende udenjordiske .
Hvor meteoritter fundet

Meteoritter kan falde næsten overalt på Jorden, men at finde dem, når de 've landede er et problem i områder, der er vådt eller overgroet med vegetation. De bedste steder at finde meteoritter er normalt i tørre klimaer , såsom ørkenområder i det sydvestlige USA . Meteoritter er udsat for erosion og nedbrydning , og jernmeteoritter korroderer ligesom alle andre metal. Meteoritter er endda blevet fundet inden for polarcirklen , liggende oven på sneen.
Liv på andre planeter

Scientists studie meteoritter at forsøge at afgøre, om hvor de kom fra forhold, der kan understøtte livet . For eksempel , de studerer , hvordan en meteorit er krystalliseret , hvilket giver dem spor til at hjælpe med at bestemme , hvor det kom fra . Gasbobler fanget i meteoritten give oplysninger om atmosfæren i sin planet oprindelsesland. Forskere undersøger små mængder af gas inden for disse bobler. En meteorit fundet i Antarktis i 1984 blev anset for at have beviser for mikroskopisk liv , men det er stadig under debat .

Masseudryddelser på Jorden

Scientists studie meteoritter og deres kratere indflydelse til at afgøre , hvilken virkning meteoritten havde på Jorden og dens indbyggere. For eksempel grundstoffet iridium er sjælden på Jorden, men ofte findes i meteoritter. Forskere har opdaget en iridium -rige depositum, der kan markere virkningen af ​​en kæmpe meteorit. Denne meteorit kan have været ansvarlig for at udslette dinosaurerne.