Hvad er den klareste stjerne i vores Celestial Sphere

? Sirius, ligger i stjernebilledet Canis Major, er den klareste stjerne på himmelkuglen , hvis man diskonterer Jordens egen Søn. Sirius er dobbelt så lyse som den næste mest lysende stjerne , Canopus , og har en visuel størrelsesorden minus 1,42 . Sirius har været kendt siden oldtiden ; dens navn stammer fra et græsk ord , der betyder " brændende ". Magnitude

skala, der måler et objekts visuel størrelsesorden er baseret på et system udtænkt af grækerne og modificeret af moderne astronomi ; en fuld tal på skalaen er ca 2,5 gange lysere end den næste. På denne skala solen har en størrelsesorden , eller lysstyrke, på minus 26 , mens fuldmånen registrerer på minus 11 . Planeter såsom Venus, Jupiter og Mars har alle negative størrelser så godt. Sirius er let den klareste stjerne i aften himlen , med løberen med at blive Canopus , der kommer ind med en styrke på minus .72 . Det menneskelige øje kan registrere stjerner , der har en størrelsesorden som svag som plus 6, men noget mindre kan ikke ses uden optisk hjælp såsom kikkert eller et teleskop.
Dog Stjerne

Sirius ses bedst i USA i løbet af vintermånederne. Det bliver sjældent meget langt fra horisonten , men er let at få øje på , især hvis man bruger stjernebilledet Orion som en vejledning. Orion har tre stjerner i sin " bælte ", som , når den følges nedad, punkt ret til Sirius . Orion er en jæger i henhold til myten og Canis Major er en af ​​hans jagthunde. Dette gav Sirius kaldenavnet på "The Dog Star" og i stjernebilledet selv Sirius markerer hundens hjerte.
Afstand

I forhold til Jordens Sun Sirius er omkring 23 gange lysere . Det er to gange større end vores stjerne, men det på ingen måde en over gennemsnittet stjerne i form af lysstyrke , når den ses fra andre steder i rummet. Grunden Sirius er så lyse fra udsigtspunktet her på Jorden er, at det er den femte tættest af alle stjerner til denne planet. Det er "bare" 8,5 lysår væk , hvilket betyder, at der på lysets hastighed - 186 , 000 miles per sekund - det tager lyset fra Sirius 8,5 år at nå frem til en observatør på Jorden. Canopus , for perspektiv , er en forbløffende 316 lysår væk og stadig er den anden klareste stjerne på himmelkuglen . Canopus er næsten 15.000 gange lysere end solen.
Double Star

I virkeligheden Sirius er hvad der er kendt som en dobbelt stjerne. Det er et binært system af to separate stjerner , hvilket ikke er ualmindeligt , som en stjerne kredser om hinanden. Sirius A er den lysere langt af parret , mens Sirius B blev anset for at være en kollapsende hvid dværg stjerne , om størrelsen af ​​vores Jord. Efter at have brugt op alle dens brint denne stjerne falder sammen over tid og blive utrolig tæt. Den følgesvend stjerne til Sirius blev opdaget af en astronom ved navn Alvan Clark i 1862 , efter at en tysk astronom Friedrich Bessel , observerede mærkelige bevægelser Sirius fra natlige observationer , der førte ham til at tro at det skulle være en dobbelt stjerne.

vinter Circle

Sirius er en del af , hvad astronomer kalder " vinter cirkel ", selv om formen er meget mere elliptisk i naturen. Ved hjælp af nogle af de klareste stjerner i vinteren himlen en observatør kan spore en oval skitse på himlen. Startende med Sirius og fortsætter med uret , stjernerne Procyon i Canis Minor, Castor og Pollux i Tvillingerne , Capella i Auriga, Aldebaren i Tyren og Rigel i "fod " Orion omfatter denne oval.