Hvad er resultatet af et vulkanudbrud

? Vulkaner er en af ​​naturens mest destruktive kræfter . Men vulkaner er også en af ​​naturens vigtigste konstruktive kræfter . Vulkanudbrud er ansvarlige for at skabe ny skorpe og geologiske landskabsformer . De konkrete resultater af et vulkanudbrud er meget forskellige; hver vulkan type har en særskilt udbruds natur. Shield vulkanudbrud

Shield vulkaner er dannet af lag af meget flydende basaltisk lava , som har tendens til at flyde over lange afstande før størkning . Som et resultat, skjold vulkanudbrud skabe store , brede plateauer med let skrånende sider, der ligner et skjold. Disse udbrud mangler den eksplosive karakter af andre vulkan typer , der producerer længere udbrud af lava springvand . Skjoldvulkan lavastrømme kan dække store arealer - deres mest ødelæggende effekt. Resultatet af disse udbrud på lang sigt er dannelsen af øer , såsom Hawaii-øerne , og lavamarker .
Composite vulkanudbrud

Composite vulkaner kan bryde med eksplosive resultater . Årsagen er, at deres andesite lava er køligere og meget tykkere end basalt lava, der giver dem mulighed for at fange store mængder gas. Disse gaslommer skaber voldsomme eksplosioner , da vulkanen bryder ud , ligesom popping proppen på en flaske champagne. Disse vulkaner også producere pyroklastisk strømme . Disse bølgende skyer af overhedet gasser og partikler kan rejse store afstande ved høje hastigheder , ødelægger alt, hvad de kommer i kontakt med . Composite udbrud omfatter typisk massive eruption plumes, pumpe store mængder gasser, såsom svovl , og små partikler i atmosfæren. Dette kan hæmme flyrejser og føre til fald i de globale temperaturer .
Cinder Cone vulkanudbrud

brandhærgede kegle vulkanudbrud er som en hybrid mellem et skjold og sammensat udbrud , selvom de karakteristika, er mere lig skjoldet vulkan . Ligesom et skjold vulkan , brandhærgede kegle vulkaner har basaltisk lava . Men deres lava er lidt tykkere. Dette giver mulighed for fangst af visse gasser. Typisk er disse udbrud skubbe små klumper af lava , kaldet bomber, der størkner , før de regne ned på overfladen. Dette skaber en bunke aske ligesom vulkansk klippe omkring ventilen . Disse vulkaner er normalt meget lille , og kun udgøre en fare for den umiddelbare nærhed.
Caldera vulkanudbrud

Caldera vulkaner er drevet af geologiske hot spots , såsom Yellowstone Supervulkan kompleks i Nordamerika. Caldera vulkaner er sammensat af den tykkeste , mest eksplosive magma , skabt af smeltet kontinentale skorpe . Sådanne vulkaner producere katastrofale vulkanudbrud , der ødelægger store områder og påvirke hele kloden. Den sidste Yellowstone udbrud, omkring 600.000 år siden , skubbet mere end 240 kubik miles af materiale i atmosfæren.