Klassificeringen af ​​levende organismer i tre domæner

Oprindeligt levende organismer blev klassificeret som enten vegetabilsk (Kongeriget Plantae ) eller dyr ( dyreriget ) . Som biologerne undersøgte de mange forskellige organismer på denne planet behovet opstod for at tilføje yderligere tre riger : Kongeriget Svampe , Kingdom protistriget og Kingdom bakterier. Dette klassifikationssystem primært beskriver de morfologiske karakteristika af organismer. Men mikrobiologer studere interne arbejde cellerne begyndte kendetegner levende celler som enten eukaryote eller prokaryote , eller i simpleste form besidder eller mangler en kerne og andre celleorganeller . Som genetiske undersøgelser af levende organismer afsløret flere hemmeligheder , begyndte mikrobiologer at rekonstruere den phylogentic forholdet mellem organismer. Dette førte Carl Woese Otto Kandler og Mark hjulet lige til at foreslå klassificering af organismer i tre domæner over riget niveau . Eucarya

Eucarya omfatter levende organismer mest velkendt for mennesker og omfatter dyr, planter , svampe og protister . Cellerne i disse organismer er eukaryot , besidder en kerne og komplekse, membranbundne organeller såsom mitochondrier og chloroplaster . Selv om der er en enorm mængde af mangfoldighed blandt de Eucarya , på celleniveau disse organismer er meget lig hinanden. For eksempel , mennesker og mus besidder et tilsvarende antal af protein -kodende gener - omkring 30.000. Mark S. Boguski , der har en ph.d. i molekylærbiologi, rapporteret i tidsskriftet " Nature ", der af disse mus gener " 99 procent ... har en sekvens match i det humane genom. " Interessant Eucarya synes at have erhvervet gener enten gennem arv fra fælles forfædre eller gennem andre midler såsom vira fra både Archaeans og bakterier. Mange metaboliske gener svarer til dem, der findes i bakterier , og generne " kodning for genetiske processer svarer til dem, der findes i Archaeans .
Archaeans

Mange Archaeans bebor hvad blev engang anset for nogle af de mindst gæstfrie miljøer på Jorden , i det mindste fra den opfattelse af Eucarya , herunder varme kilder, dybhavs- hydrotermiske væld og hypersaline (høj salt) miljøer. Selv når grupperet meget tæt sammen med bakterier som encellede prokaryoter har Archaeans afsløret sig på celleniveau at være langt anderledes . Disse forskelle omfatter den proces, hvorved Archaeans replikere DNA og i syntesen og sammensætning af cellemembranen . Genetiske undersøgelser tyder på , at Archaenas er tættere beslægtet med Eucarya end Bakterier , og det er muligt , at den tidligste Eucarya var meget lig Archaeans .

Bakterier

de bakterier indbefatter de organismer, der anvendes til at lave ost , tequila , yoghurt og kilden til mange infektionssygdomme. Det er vigtigt at forstå, at fylogenetik søger at orientere organismer i forhold til hinanden og til den sidste universelle fælles forfader . Selvom Eucarya og Archaeans deler en gren fra den sidste universelle fælles forfader , er bakterier nu er placeret på en separat gren på grund af de betydelige forskelle mellem bakterier og de øvrige domæner. Selvom bakterier langt fjernes fylogenetisk fra de andre domæner , vises nogle bakterielle gener i begge de andre domæner. Det har givet støtte til endosymbiont teori, som hævder, at komplekse organeller såsom mitokondrier , er resultatet af en bakterie bliver en endosymbiont inden en Arkæiske celle giver anledning til Eucarya . Selvom mitokondrier aktier funktioner i en Bakterier endosymbiont såsom struktur og gener i mitokondrie- genom og tilstedeværelsen af ​​to membraner omkring mitokondrierne , nogle problemer i denne teori er stadig uløste .
Vira hoteltilbud KAYAK

Det er vigtigt at bemærke, at selv om virus ikke hører til ethvert domæne -systemet , da de i vid udstrækning betragtes som ikke-levende , tyder på, at virus spiller en væsentlig rolle i erhvervelsen af gener ved levende organismer. Den virus imperium omfatter plasmider og transposoner , der mangler de omkringliggende capsid vira , som alle er meget mindre end levende celler. Vira selv bestå af RNA eller DNA indkapslet i et protein -capsid , der tillægger en potentiel værtscelle ved hvilket punkt det virale DNA eller RNA injiceres ind i værtscellen . Inde i cellen virussen bruger cellens maskineri til at replikere . Når virus-DNA bliver integreret i værtscellens DNA, virus-DNA'et replikeres sammen med værtscellens og videre til datterceller. Store dele af DNA i mange organismer er inaktive og kan være i det mindste delvist et resultat af infektioner i forfader organismer. Faktisk denne form for genmodificering er en vigtig teknik i genteknologi med gener kunstigt indført i celler ved hjælp af en viral eller plasmidvektor .
Clipart