Forskellige måder at staten en Hypotese

I deres søgen efter at forstå naturen , forskerne ofte formulere hypoteser baseret på observationer eller eksperimentelle data. En hypotese er en " kvalificeret gæt " om den måde, naturen fungerer. Gyldige hypoteser er altid testbare , hvilket betyder at de gøre forudsigelser , du kan teste gennem et eksperiment. Den måde du skriver en hypotese er vigtigt, fordi det hjælper med at bestemme de forventede resultater. Spørgsmål

Skriv en hypotese i form af et spørgsmål. For eksempel kan du spørge, om jord saltholdighed påvirker plantevækst. Spørgsmål er ikke den mest effektive måde at indramme hypoteser , men fordi de er åbent. De behøver ikke gøre forudsigelser om , hvad du forventer at observere. Ikke desto mindre kan spørgsmål tjene som et udgangspunkt for at skrive en hypotese . Du kan bruge dine observationer til at vende et spørgsmål til en betinget erklæring eller en if -then scenarie .

Betingede udsagn

En betinget sætning er en anden måde at angive en hypotese . For eksempel: jord saltholdighed kan være relateret til plantevækst. Denne form for erklæring bør altid være betinget . Hvis du siger, at øge jordens saltholdighed vil påvirke plantevæksten , du er ikke angivelse af en hypotese , du laver en konstatering baseret på en antagelse om, hvordan naturen fungerer. Du kan aldrig antage din hypotese er sand uden at teste det først.

Problemer med betingede udsagn

En betinget sætning er mere nyttigt end et spørgsmål, men det er stadig ikke et nyttigt hypotese , fordi det ikke fortælle dig, hvad du ville forvente at se i et eksperiment , hvis hypotesen er sand. Det kan for eksempel være , at jordbunden saltholdighed påvirker planters vækst , dog , din betingede udsagn ikke fortælle dig, hvordan du kan gå om at teste denne idé. Word din hypotese på en sådan måde , at den forbliver usikre , samtidig med at en forudsigelse kan evaluere baseret på eksperimentelle resultater. Den bedste måde at angive en hypotese er ved at formalisere det som en if-then udsagn
If-Then Udsagn

en if -then sætning kan læses : . Hvis jord saltholdighed påvirker plantevækst , steg derefter jord saltindhold vil medføre nedsat vækst . Denne erklæring har to klausuler. Den første klausul er magen til din betingede udsagn , det tyder på en sammenhæng mellem to fænomener. Den anden klausul fortæller dig, hvad du ville forvente at se, om den første klausul er sandt. Angivelse af din hypotese på denne måde hjælper dig med at designe dit eksperiment. Du ved hvad du har brug for at teste for at evaluere din hypotese . Hvis-så udsagn er de bedste og mest formelle måde at angive en videnskabelig hypotese .