Hvordan fungerer Chandra Telescope Work

? Chandra Telescope på Harvard University er et high -tech teleskop udviklet af NASA som en del af sin store observatorier program. Det blev opkaldt efter den Nobelpris -vindende fysiker Subrahmanyan Chandrasekhar . I 1999 blev Chandra X -ray Observatory lanceret for at detektere elektromagnetisk stråling i rummet. Det udretter dette gennem spejle, en præcis bane og specifik instrumentering. Spejle

Den vigtigste hardware for Chandra teleskop består af en støttestruktur og fire spejle. Spejlene er ikke flad, men cylindrisk , og formet som store glas tønder. En x -ray teleskop er bygget anderledes end en optisk teleskop . Det skal være i stand til at påvise og måle røntgenfotoner . Det gør den ved at kaste dem ud en af ​​fire cylindriske spejle monteret på sin base. Shaping , rengøring og montering af disse spejle var en historisk teknisk realisering.

Detektorer

Spejlene er positioneret til at løbe parallelt med indgående røntgenbilleder og fange dem . Efter en x-ray foton ricochets off af spejlene , sendes ind i en detektor. En detektor er en anordning , der måler mængden af ​​elektromagnetisk stråling , der udsendes af objekter i rummet. Detektorer også registrere , hvor den elektromagnetiske stråling blev fundet og kan bruges til at afsløre usynlige lys .
Orbit og himmellegemer

bane er af Chandra teleskop er omkring 200 gange højere end den Hubble teleskopet og er elliptisk, hvilket betyder, at bane er formet som en oval . Dette længere og mere ophøjet kredsløb har hjulpet Chandra registrerer objekter, der er usynlige for optiske teleskoper , såsom sorte huller , mørkt stof og supernovaer . Den x -ray teleskop bruger masse og tyngdekraften til at opdage disse dunkle og normalt skjulte organer.

Instrumenter

Ud over gigantiske spejle og en svimlende bane , den sidste komponent i Chandra operativsystem er et par præcise og meget avancerede videnskabelige instrumenter. Disse omfatter spektrometre og fotometre at registrere oplysninger om enhver elektromagnetisk energi opdaget . Dette omfatter den type energi opdaget, og når såvel som hvor. Andre instrumenter omfatter solpaneler , som giver teleskopet med strøm.