Hvordan har Planet Pluto Få Dens navn

? For en tid blev fjern, lille verden af ​​Pluto er kendt som solsystemets niende planet. Det ændrede sig i 2005 , da Den Internationale Astronomiske Union omklassificeret det som en dværg planet. Opdaget i 1930, fik Pluto sit navn fra en usædvanlig kilde: Det er den eneste verden navngivet af en 11 -årig pige. Til ære for sin vigtige plads i historien , astronomer henvise til alle dværgplaneter , der kredser over Neptun som " Plutoids ". Navngivning af Pluto

Percival Lowell , en amerikansk astronom , forudsagde eksistensen og placeringen af ​​Pluto i 1905. Han bygger denne forudsigelse om uregelmæssigheder i baner Neptun og Uranus , som han tilskrives den gravitationelle virkninger af en ukendt planet . Desværre døde han , før at finde den. I 1930 Clyde Tombaugh opdagede den lille planet fra Lowell Observatory i Flagstaff, Arizona. Venetia Burney, en 11 -årig engelsk pige , foreslog navnet Pluto til hendes bedstefar , til ære for den romerske gud for underverdenen. Hendes bedstefar sendt navnet til observatoriet , og Tombaugh sidst valgte det. Navnet ærer også Percival Lowell, i , at de to første bogstaver repræsentere sine initialer .
Plutos Egenskaber

Plutos diameter er mindre end en femtedel af Jordens , og omkring to tredjedele af månens . Forskerne mener, at det har en klippefyldt kerne omgivet af vand-is . Det kan også have en let belægning af methan og nitrogen frost. Pluto har en meget excentrisk bane , hvilket betyder, at dens afstand fra Solen varierer meget. På sine nærmeste tilgang til solen, Pluto er faktisk inden for Neptuns bane . På sit fjerneste punkt , dværgplaneten er mere end 49 gange længere væk fra Solen end Jorden er . Længden af ​​Plutos bane er 248 Jord -år ; dens dag er lig med 6,4 Jord -dage.

Plutos måner

1978 opdagede astronomerne , at Pluto havde en måne. De kaldte det Charon , efter den dæmon der færger sjæle til underverdenen i den græske mytologi . Charon er næsten halv størrelse af Pluto, hvilket har medført, at mange astronomer til at overveje dem et binært system , eller dobbelt dværg - planet system. I 2005 Hubble Space Telescope hjulpet astronomerne identificerer yderligere to måner , nu kaldet Nix og Hydra .
Dværgplanet status

Plutos status som planet har altid været genstand at debattere . I 2005 opdagede astronomerne Eris , andet fjernt objekt , der er omkring samme størrelse som Pluto. Spørgsmålet om, hvorvidt Eris var en tiendedel planet reignited debatten om Pluto. I 2006 vedtog Den Internationale Astronomiske Union udtænkt den " dværgplanet " klassificering for genstande, der er mere udviklet end asteroider, men ikke helt stor nok til at være planeter. Den primære forskel er, at en dværg planet ikke dominerer sin "kvarter ", hvilket betyder at det mangler den gravitationelle styrke til at feje sin bane rent for andre objekter.