Eksperimenter Om Planeter

Galileo er berømt for at droppe to kanonkugler i forskellige vægte fra det skæve tårn i Pisa, og opdage , at uanset masse de falder på samme hastighed . Med sådan en opdagelse, blev han den første person til at indse og forsøgsvis estimere virkningerne af tyngdekraften ved jordens overflade . Johannes Kepler udført eksperimenter til at forklare planeternes bevægelser . Ved tæt observation af baner planeterne i solsystemet , især Mars, han endeligt bekræftet ikke kun Copernicus teori om, at Jorden kredser om Solen , men at planeterne bevæger sig i ellipser snarere end cirkler. Berømte historiske Eksperimenter

Galileo er berømt for angiveligt at droppe to kanonkugler i forskellige vægte fra det skæve tårn i Pisa, og opdage , at uanset masse de falder på samme hastighed . Med sådan en opdagelse, blev han den første person til at indse og forsøgsvis estimere virkningerne af tyngdekraften ved jordens overflade . Johannes Kepler udført eksperimenter til at forklare planeternes bevægelser . Ved tæt observation af baner planeterne i solsystemet , især Mars, han endeligt bekræftet ikke kun Copernicus teori om, at Jorden kredser om Solen , men at planeterne bevæger sig i ellipser i stedet for cirkler (se Referencer 1 og 2) .

Eksperimentelle metoder til påvisning af planeter uden for solsystemet

Forskere bruger en række forskellige teknikker til at afsløre exoplaneter kredser i andre stjernesystemer , med håbet om , at de vil man dag opdager andre planeter , der huser liv . Der er fem forskellige typer af metoder, der anvendes til at observere exoplaneter : astrometri , hvor forskerne måler wobble foretaget af den ikke overholdte planet på sin stjerne , hvilket indikerer planetens tilstedeværelse ; mikro- linsevirkning er en metode, der bygger på at observere stigningen i lysstyrke foretaget af en planet -star system, når det passerer foran en baggrund stjerne , hvor lyset er bøjet af planeten - stjernesystemer tyngdekraft ; fotometrisk transit -metoden , måler ofte lille fald i lysstyrke gennemføres, når en planet passerer mellem observatøren og dens stjerne ; Doppler -spektroskopi , også kendt som den radiale hastighed metode er den mest succesfulde metode til påvisning af exoplaneter og indebærer , at en planet udøver også et tyngdefelt effekt på dens stjerne , hvilket betyder, som planeten kommer mellem stjernen og observatøren lysstyrke vil være blå - forskydes, mens det vil være rød - forskudt når planeten bevæger sig væk ; og endelig direkte påvisning , som hidtil har været den mindst vellykkede metode i at observere exoplaneter .

Forsøg på Mars

Med udviklingen af ​​raketter og rumskibe , samt robot køretøjer såsom Viking Lander, forskerne er nu i stand til at udføre eksperimenter i rummet. De primære mål for de to Viking Landers var at få fotos af Mars 'overflade i høj opløsning . Men biologi eksperimenter foretaget på overfladen har endnu ikke give nogen tegn på tidligere eller nuværende liv .
Future Planetary Eksperimenter

NASA , ESA og andre rumfartsorganisationer fortsætte at lancere ubemandede rumskibe endnu dybere ind i rummet til at udføre eksperimenter og feed back observationer af planeterne i vores solsystem. Fremtidige missioner omfatter ubemandede missioner : mission Juno til Jupiter, som har til formål at få et indblik i Solsystemets tidlige historie ; Mars atmosfære og flygtige udviklingen , hvilket skyldes at udforske den øvre atmosfære Mars ; og Curiosity Mars Science Laboratory, som er designet til at udforske Mars 'overflade for livet. Rumfartsorganisationer stadig besluttet på at fremme bemandede rumflyvninger , og Mars er den næste planet på dagsordenen.