Vigtigheden af ​​dværgplaneter

dværgplaneter er en klassifikation i astronomi etableret i 2006 af International Astronomical Association, eller IAU . Denne klassificering skabt en masse hype og debat primært fordi det degraderet Pluto fra sin status som planet til at dværg planet. Betydningen af ​​dværgplaneter ligger i, hvordan klassificeringen afspejler ændringer inden for astronomi. Klassifikation

IAU for 2006 klassifikationssystem inddeler objekter kredser en sol i tre kategorier: planeter , små solsystemet og dværgplaneter . Ligesom en almindelig planet , skal en dværg planet være stor nok til sin egen tyngdekraft at forme den til en kugle . I modsætning til en almindelig planet , dværgen er for lille til at fjerne andre genstande ud af sin orbital kvarter. Dette er vigtigt, fordi astronomerne anerkendte himmellegemer massiv nok til at blive spheroids kan findes blandt astroidefelter .
Pluto og Eris

I 2005 Eris , en kugleformet objekt større end Pluto, blev fundet i Kuiper bæltet , den spredte asteroidebæltet over Neptun. Astronomer drøftet, om Eris ville blive klassificeret som den 10. planet i solsystemet , eller hvis de havde brug for et nyt klassifikationssystem. De valgte det sidste , og erklærede Eris og Pluto dværgplaneter . Astronomer havde argumenteret siden opdagelsen af ​​Pluto i 1930 , hvis det skulle blive klassificeret som en planet. Opdagelsen af ​​Eris var en overgang punkt for denne debat.

Tydelige himmellegemer

dværgplaneter er store nok til at opretholde atmosfærer , men de omkringliggende astroidefelter hvor de findes væsentligt kan påvirke dværgen ydre overflade . Astronomer erkende disse kugleformede, kan atmosfæriske himmellegemer overleve blandt astroidefelter uden væsentlig forstyrrelse . Opdagelsen og klassificering af dværgplaneter muligt for astronomerne at studere forholdet mellem dem og de ​​asteroide felter.
Planetary astronomi

Planetary astronomi udviklet sig til en større fagområde efter en ekstra -solar planet blev opdaget omkring stjernen 51 Pegasi i 1995. et problem var , hvordan man definerer planeter nu, da de tidligere standarder for at have en kugleformet facon og kredser om en sol var ikke længere nok. Klassificeringen af ​​dværgplaneter var et vigtigt skridt i feltets udvikling. De repræsenterer muligheden for flere kugleformede objekter kredser blandt Jordens asteroide felter.