Liste over Solar Systems

Historien om solsystemer , også kendt som planetsystemer , er en kort en . Langt størstedelen af ​​de store opdagelser har alle kommer inden for de seneste 20 år. Den ene undtagelse , selvfølgelig, er vores eget solsystem , opdagede langt tidligere. I marts 2011 var der 258 kendte planetsystemer omkring vigtigste sekvens stjerner . De fleste af disse er single - planet solsystemer , selvom der er nogle systemer, der indeholder så mange som fire eller fem planeter. 51 Pegasi

annonceret i oktober 1995 , 51 Pegasi var den første planetsystem nogensinde opdaget , gjort det af Michel Mayor og Didier Queroz på Observatoire de Genève i Schweiz. 51 Pegasi indeholder en sol -lignende stjerne kredsede med en Jupiter - klasse planet.
Upsilon Andromedae 2

første multiplanet Systemet skal bekræftes var Upsilon Andromedae 2 , med den første af opdagelser bliver annonceret i 1997 og senere bekræftet i 1999. Upsilon Andromedae 2 indeholder en Jupiter -lignende planet og to større planeter, mens forskere har foreslået den potentielle eksistens af en fjerde planet.

PSR B1620 -26

PSR B1620 -26 er et binært stjernesystem , som også var den første Multistar planetsystem opdaget. Bekræftet i 1999 og 2000 af videnskabelige rapporter har dette system en enkelt planet, der kredser de to stjerner , en pulsar og hvid dværg .
Gliese 581

Gliese 581 er en berømt planetsystem for flere grunde. Det var den første planetsystem opdaget med en jordlignende planet ( Gliese 581d ) kredser i sin beboelige zone. Selvom siden da har forskerne spekuleret det er sandsynligt, for varmt til at være beboelig . Der er en anden kandidat til beboelse også kredser Gliese 581 kaldet Gliese 581g , som blev bekræftet i 2010.
Kepler 11