Dopplereffekt Discoveries

Tonehøjden en ambulance er spiddet , idet den passerer på grund af Doppler-effekten . Doppler-effekten blev opdaget i 1842 , og anfører, at enhver bølge frekvens forskydes med en given mængde på grund af den relative hastighed mellem kilden af den bølge og modtageren. Det gælder for lys, lyd, vand og mange andre bølgefænomener . Ekspanderende univers

Med denne opdagelse, Doppler-effekten var den vigtigste ingrediens . Op til opdagelsen af ​​et ekspanderende univers , mange fysikere , inklusive Einstein, troede universet at være statisk . Da astronomerne stirrede på himlen, indtraf en overraskende fællestræk . Alle af lyset fra afstand galakser blev ramt af Doppler-effekten på samme måde. Lyset fra galakserne blev flyttet rød. Doppler-effekten alene udtalt, at disse lysbølger skal bevæge sig væk fra Jorden , fordi lyset var strakt rød og ikke krympe blå.
Original Discovery i Detail

original opdagelsen af ​​Doppler-effekten var af Johann Christian Doppler . Han var en fysiker og udviklet den interessante matematiske forhold . Doppler-effekten hedder matematisk frekvensforskydninger alle bølger og bevægelse. Dette eksperiment blev udført for lydbølger , men ligningerne er ens for alle former for bølger. Forestil tonehøjden på et tog ændrer sig som det passerer , men at dirigenten toget dytte altid lyder ens .
Bevægelse af vejr

Doppler effekt er almindeligt anvendt i vejret virksomhed. Doppler-radarer sende radiobølger ned på skyerne , og ved at måle forskelle i forskydninger i de modtagne bølger meteorologen kan bestemme vindens hastighed og retning præcist. Dette har været revolutionerende for on-the- spot vejrprognoser .
Marine liv

Dopplereffekten fungerer godt i havet for havbiologer . Bølgerne anvendte lydbølger. Sonar bølger er stærke nok til at nå bunden af havet. Bølgerne , der afvises producerer frekvensforskydninger forårsaget af kollision med genstande. Hvis objektet bevæger sig, som de fleste livet gør i havet, så de modtagne lydbølger vil producere en bestemt frekvens skift. En bevægelse på 10 miles i timen fører til en modtaget skift på 0,03 kilohertz .