De fleste Massive Galaxies

Den mest massive galakser i det kendte univers kaldes gigantiske elliptiske galakser ( de er også kendt som gigantiske diffuse galakser eller dygtigste klynge galakser ) . Det menes disse galaktiske giganter "spise" nabogalakser , der bor inden for det samme galaktiske klynge , udlån dem diametre og masser hundrede gange større end vores egen Mælkevej . Centaurus A

NGC 5128 , eller Centaurus A , er en kæmpe elliptisk galakse 12 millioner lysår væk. Det er det nærmeste elliptisk galakse til Mælkevejen. Centaurus A blev opdaget af James Dunlop på Parramatta observatoriet i Australien den August 4, 1826 . Ligesom Mælkevejen, Centaurus A indeholder en supertunge sorte hul i midten, millioner af gange mere massive end vores sol.

NGC 4150

Astronomer nylig afsløret nye oplysninger om gigantiske elliptiske galakser ved at studere NGC 4150 med Hubble Space Telescope . Ellipseformede galakser flugter med stjerner , men for en tid troede man kæmperne skabt deres stjerner i mængdeangivelser milliarder af år siden . Billeder , der ledsager en undersøgelse af NGC 4150 i 2010 viser, at ikke kan være tilfældet . Billederne afslører ikke kun store dele af støv og gas, men også blå stjerner --- unge stjerner , der er uden tvivl mindre end en milliard år . Denne opdagelse er vigtig, fordi det kan betyde gigantiske elliptiske galakser skaber nye stjerner , og de ​​nye stjerner kan skabe nyt liv i spirende galakser.
M87

denne gigantiske elliptiske galakse var vært for en interessant udvikling i slutningen af ​​2010 og begyndelsen af ​​2011, hvor et hold af astronomer målte det sorte hul i midten, den største sort hul i vores relative kosmiske nabolag . Det sorte hul i midten af ​​M87 har massen af ​​6,6 mia sole , og astronomer håber, at på grund af sin størrelse og nærhed til Mælkevejen , kan det være den første sorte hul vi faktisk se stedet konceptualisere .

Massive spiral

Selv om det ikke en kæmpe elliptisk galakse , ISOHDFS 27 er vigtig, fordi det er den største spiralgalakse i det kendte univers . Denne spiral er beliggende omkring 6 milliarder lysår væk , og har en masse omkring fire gange større end Mælkevejen. Som noterer størrelser af spiralgalakser samt elliptiske galakser er afgørende for at forstå stjernedannelse i galakser og udviklingen af ​​galakser selv.