Opdagelsen af Neptun

Af de otte planeter i vores solsystem (Pluto er ikke længere betragtes som en planet ) , kun Neptun er ikke synlige for det blotte øje. Men to forskere uafhængigt gættet planetens eksistens og position næsten samtidig . Planetary Drift

Efter Sir William Herschel opdagede Uranus i 1821 , astronomen Alexis Bouvard beregnet sin forudsagte bane ; Men Uranus ' bane ikke helt match Bouvard s diagrammer
en fjernere verden

To astronomer - . John Couch Adams fra Storbritannien og Urbain Le Verrier fra Frankrig - - postuleret , at de unøjagtigheder i Bouvard s diagrammer skyldtes Uranus at blive påvirket af grovheden af ​​en mere fjern planet. De uafhængigt producerede beregninger forudsiger planetens position .
Neptuns Discovery

Den 23. september 1846 La Verrier sendte sine beregninger til en Berlin observatorium, hvor astronom Johann Gottfried Galle vendte sit teleskop til nattehimlen og placeret den nye planet inden for blot én grad af La Verrier forudsigelse . Adams forudsigelse var inden for 20 grader, og både forskere blev tildelt æren for Neptuns opdagelse .