X-Rays Sammenlignet med Radiobølger

Mens du sandsynligvis ikke ofte stoppe for at tænke over det, både radiobølger og røntgenstråler er alle omkring dig - fra tandlægen snapper et billede af dine hulrum til den cellulære tårn ned på gaden . Mens begge er former for elektromagnetisk stråling og kan defineres i form af bølgelængde og frekvens, kan de opføre sig forskelligt og har forskellige effekter. Elektromagnetiske spektrum

Både radiobølger og røntgenstråler er emissioner , der falder langs den elektromagnetiske spektrum , en form for energi , der bevæger sig i bølger og breder sig ud som det går sammen . Spektret består af radiobølger, mikrobølger , infrarød stråling , synligt lys , ultraviolet stråling , røntgen og gammastråling . Alle disse former for stråling forekommer i naturen , og kan også fremstilles kunstigt .

Radiobølger

Radiobølger falder på den laveste ende af det elektromagnetiske spektrum. De er lav i frekvens og lang bølgelængde , selvom de spænder meget i begge - fra frekvenser så lave som 3 kHz og en bølgelængde på 100 km til 300 GHz og 1 mm. Disse bølger kan bruges til alt fra kommunikation , radio radio og tv , og endda madlavning din mad - mikrobølgeovne er højeffektshøretelefoner , super- højfrekvente radiosendere . Radiobølger endda forekomme naturligt - for eksempel planeten Jupiter pedalarme ud trillioner af watt mellem 18 til 32 MHz takket være dens kraftige magnetfelt. Radiobølger under 30 MHz er generelt absorberes eller reflekteres af Jordens ionosfære , mens bølger mellem 50 MHz og 300 GHz tendens til at passere igennem det .
X-Rays

Optræder langt højere på det elektromagnetiske spektrum , røntgenstråler er meget høje i frekvens og meget kort bølgelængde, i størrelsesordenen 30 petahertz og 10 nanometer til 30 exahertz og 0,01 nanometer. Røntgenstråler er meget høj energi og er en type af ioniserende stråling. Bortset fra deres anvendelser til billeddannelse det menneskelige legeme og undersøge indholdet af din bagage i lufthavnen , er X-stråler også findes i naturen - stammer for eksempel fra sorte huller og sammenstød af galakser. Jordens atmosfære beskytter folk fra langt de fleste af disse kosmiske røntgenstråler.
Sikkerhedsspørgsmål

Da radiobølger er ikke-ioniserende stråling , de udgør kun en lille risiko for mennesker på energi- niveauer, hvor du normalt støder på dem. Ved høj effekt niveauer, kan lavfrekvente radiobølger fremkalde elektriske strømme i ledende materialer såsom metal , og højere frekvens bølger kan forårsage opvarmning effekter - såsom en mikrobølgeovn - men samlet set millioner af radiobølger passerer gennem dig hver dag med ingen skadelige virkninger overhovedet.

røntgenstråler er af en høj nok energi niveau, at de kan fratage elektroner fra atomer , og derfor er en form for ioniserende stråling. Mens X- stråler kan udføre nyttige feats såsom at tillade læger at finde brækkede knogler og endda dræbe kræftsvulster , de kan også forårsage skader på DNA , byggesten for alt liv. Dog bruges ansvarligt og i moderate mængder, stadig opvejer fordelene ved røntgenbilleder de risici og farer .