Er Guldlok Planet rotere på en akse

? Den 29. september 2010 tilfældet for udenjordisk liv fik et betydeligt løft . Arbejde ved University of California i Santa Cruz, astronomerne R. Paul Butler og Steven Vogt opdagede en jordlignende planet, der kredser stjernen Gliese 581. Denne planet , betegnet Gliese 581g , er omkring tre gange massen af ​​Jorden. Det har en stenet overflade , og sandsynligvis en atmosfære , men hvad gør det virkelig bemærkelsesværdig er dens position i forhold til sin søn. Gliese 581g baner i stjernens " Guldlok zone ", som hverken er for varmt eller for koldt til at rumme liv . Denne " Guldlok planet" drejer rundt om sin egen akse , men med en sådan hastighed , at den ene side af kloden bestandigt står over for sin sol, mens den anden side forbliver i iskolde mørke. Goldilocks Zone

Livet som vi kender det kræver flydende vand at udvikle sig og overleve . For flydende vand er til stede, skal en planet kredser en stjerne i en sådan afstand , at vand ikke fryser eller fordamper på dens overflade . Astronomer henvise til denne region , hvor temperaturerne er lige noget for livet at udvikle sig, som Guldlok zonen. Denne zone er længere ud fra større , varmere stjerner , og tættere i små, seje stjerner . Gliese 581, en ​​rød dværg stjerne , er omkring en tredjedel så massiv og 1,3 procent som lysende som vores søn. Gliese 581g kredser meget tættere på sin stjerne end Jorden gør for solen.
Tidal lås

På grund af dette tætte kredsløb tyngdepåvirkning Gliese 581 sinker rotation af planeten, synkronisering af dage og år. Det vil sige , det tager Gliese 581g 37 jorddage at rotere en gang om sin egen akse , og at foretage en fuld bane omkring stjernen. Dette fænomen , kendt som tidevandsenergi lås, bevirker den ene side af planeten for at magtbegær ansigt sin sol , ligesom den ene side af vores måne altid vender Jorden. Den sunward side oplever ekstrem varme, mens den mørke side er koldt og unlivable .
Twilight Zone

På sådan en verden , den mest sandsynlige klima for livet er i tusmørket bånd rundt i kanten af ​​planeten. Inden for dette rum, med solen lavt i horisonten , kan eksistere en bred vifte af tempereret klima . Solen aldrig står op eller går ned, men som du flytter øst eller vest - mod lys eller mørk side af kloden - temperaturerne stiger og falder . Denne variation kan potentielt producere forskellige former for liv .
Odds for Life

I juli 2011, astronomer ved kun, at Gliese 581g er en stenet, jordbaseret verden , hvor flydende vand kan eksistere. Forskere har endnu ikke afgøre, om vandet findes der . Hvis det sker, ulige for livet er høje. Livet på Jorden , trods alt, trives overalt, hvor der er vand. Selv om Gliese 581g viser sig at være livløse , dens opdagelse stadig giver asylansøgere efter udenjordisk liv en grund til optimisme . Det er kun inden for det seneste årti , at forskerne udviklet en teknologi stand til at detektere sådanne planeter. Opdagelsen af ​​en Guldlok verden så hurtigt betyder enten, at Butler og Vogt var meget heldige , eller vores galakse er fuld af tempereret , jordlignende planeter.