Hvorfor Er Molar Mass Vigtigt

? Det er naturligt , når tænker på den mængde af et stof , til at tænke på , hvor meget det vejer , eller hvor meget det fylder . Men fordi tætheder af forskellige stoffer varierer, vægt og volumen er ikke meget gode retningslinjer for beløb. En lille, tæt objekt kan veje en masse, og har flere molekyler af stoffet , end en stor, hul genstand. For at imødekomme behovene i videnskabelige beregninger , har kemikere og fysikere defineret " muldvarp " som et mål for den mængde af et stof. Et mol er lig med cirka 6.022 gange 10 til den 23. magt atomer eller molekyler . Den molære masse af et stof er defineret i forhold til mol . Definition

Molvægt er et forhold , der bruges til at konvertere en masse måling til en mængde stof . Dette er udtrykt som antallet af partikler , såsom atomer, molekyler eller ioner . Det er forholdet mellem massen af ​​noget, og antallet af partikler , der danner det. Det er normalt udtrykt i gram per mol , ofte skrevet g /mol .
Forsøgsopstilling

Molvægt er af stor betydning , når du indstiller et eksperiment. Hvis du tester principper , der involverer bestemte mængder af et stof , molmasse giver dig mulighed for at regne ud , hvor meget du bør veje ud på din skala . Som et eksempel betragtes et eksperiment kræver 2 mol rent kulstof . Fordi du ved, at kulstof har en molmasse på 12,01 g /mol , bare du ganger dette tal med 2 mol at opdage, at du har brug for at afveje 24.02 g kulstof .
Eksperimentel analyse

Molvægt er også nyttige i at analysere resultaterne af forsøgene. Hvis to lige store mængder af mol forskellige stoffer tage op forskellige volumener , så indikerer det, at molekyler af stoffet med den større volumen er større end molekyler af stoffet med mindre volumen .
Masse Udregninger med procenter

Molvægt også bruges til at afgøre , hvilken procentdel en given element i en sammensat bidrager til den samlede masse af forbindelsen. For eksempel overveje en prøve på 28,00 g af kulilte . Fordi du ved, at den molære masse af kulstof er 12.01 g /mol og den molære masse af ilt 16,00 g /mol, kulstoffet er ansvarlig for 12.01/28.00 gange 100 lige 42,89 procent af den samlede masse .
KAYAK Forudsigelse molar Masses

molar masser af atomer kan også bruges til at finde ud af den præcise molære masser af komplekse molekyler uden at eksperimentere på dem direkte. Ved at tilføje den molære masse for hvert atom , der gør op molekylet , du opdager, hvad den molære masse af molekylet som helhed er .