Beskrivelse af hvordan en monomer sammenføjer at danne en polymer

Mennesket har fundet ud af en kemisk trick , som Moder Natur har været brugt i lang tid : at deltage i en lang række af små molekyler sammen til ét stort molekyle kan have mange fordele. Forskere gøre det nu inden for polymerkemi skabe materialer, der har ønskelige egenskaber ved at bygge store molekyler af mindre molekylære komponenter. De tog deres cue fra naturen. Carbon-dobbeltbindinger

Hvis en monomer har en carbon-dobbeltbinding , kan det danne en polymer ved at bryde dobbeltbinding og danne en enkelt binding med en anden monomer. Forestil dig og en dansepartner , der hver repræsenterer et kulstofatom , holder begge hænder. Du har hver brintatomer bundet til hver fod , som gør andre par af dansere rundt i lokalet . Hvis du og din partner give slip på en af ​​dine hænder , du nu har hver en fri hånd til at udvide til en af ​​de andre monomerer ( dansende par) . Eftersom alle af dem har en dobbeltbinding - de to mennesker holder begge hænder - kan de tage din hånd ved simpelthen at give slip på en af ​​dem. Hvis en gruppe mennesker alle gør dette, vil du ende op med en lang kæde af mennesker. Du vil blive at holde på én person med hver hånd , og der kan være hundredvis af mennesker i denne kæde. Hvor før du havde mange par dansen , nu har du en line dance .
Vinyl Chloride

monomer vinylchlorid har et par af kul dobbelt - bundet sammen . Kulstofantal man gør sine to resterende obligationer med brint . Carbon nummer to er bundet til et atom af hydrogen og et atom af chlor. Hvis et stort antal af disse molekyler kommer sammen, kan de linke op ved at bryde deres dobbelte carbonbindinger og reformere enkelt bindinger mellem monomerer. Der vil være en streng af carbonatomer sammen. En carbon, bundet til to hydrogenatomer er bundet til et carbonatom , der er bundet til et hydrogen og et chlor-, bundet til et carbonatom , der er bundet til to hydrogenatomer , der er knyttet til et andet carbon, bundet til et hydrogen og et chlor- og så videre.

kondensationspolymerer

Monomers kan vedhæfte sammen, selv uden at bryde dobbelt carbon bindinger. Monomerer med - OH-grupper - et oxygenatom bundet til et carbonatom med en af ​​sine to bindinger og et hydrogen med sin anden binding - kan danne polymerer , når OH-grupper reagerer med hinanden . Antag at du har en monomer med to OH-grupper , HO -R- OH, hvor R repræsenterer en række af kul og deres tilknyttede obligationer med andre atomer , der ikke tager del i reaktionen. HO -R -OH møder en anden HO -R -OH . OH fra den første monomer kombinerer med H fra den anden til dannelse af vand. Den første gruppe mistet sin OH-gruppe , så nu har et carbon , der skal danne en binding . Den anden mistede brint fra sin OH-gruppe , så nu har en ilt , som har brug for at knytte bånd til noget . De får sammen . Nu har du HO- R -O -R- OH . Denne dimer stadig har en OH -gruppe på hver ende. Det kan fortsætte med at danne bindinger med andre molekyler , der også har - OH-grupper , så du har en lang kæde af monomerer , der er knyttet sammen gennem ilt , som danner to obligationer . Dette er et eksempel på kondensationspolymerisation .
Glukose

Glukose , naturens mest simple sukker , har to - OH-grupper . Glucosemonomerer kan vedhæfte sammen via kondensationspolymerisation . En polymer af glucose stivelse. En anden er cellulose. Tredimensionelle modeller er nyttige til visualisering af forskellen mellem de to. Glucose er baseret på en carbonring , og når to glucosemonomerer vedhæfte gennem et oxygen, der danner bindinger i en vinkel , er der to forskellige måder de to glucosemolekyler kan line op . Ringene kan coplaner , i hvilket tilfælde du har stivelse. Tænk på en flok af ringe i træk fastgjort ved upside -down V-formede albuer. Alternativt, som det er tilfældet med cellulose, ringene kan være anbragt i , hvad der ligner en trappe. Tænk på en flok ringe arrangeres i stigende mode forbundet af højre - side -up V-formede albuer. I begge disse tilfælde er et stort antal monomerer bundet sammen for at danne en polymer. Orienteringen af ​​de monomerer, med hensyn til hinanden giver de to forskellige polymerer meget forskellige kvaliteter.