Hvordan virker Fission opstår

? Udtrykket " fission " er den handling at opdele noget i dele , og er afledt af det latinske ord " findere " som betyder " at splitte ". Fission har en bred vifte af applikationer, herunder sociologisk fission , som indebærer adskillelse nationerne; og binær fission , der relaterer til ukønnet formering . Dog er fission også almindeligvis opfattes i kemisk forstand , hvorved kernespaltning kan forekomme. Nuklear fission

grundlæggende element af nuklear fission er en atom . Et atom er den mindste partikel eller enhed i et element. Atomer besidder egenskaber element og kan ikke brydes op i mindre dele, mens du stadig bevarer elementets egenskaber. Et atom indeholder elektroner , og også en kerne , som består af protoner og neutroner.

Nuklear fission opstår, når kernen af ​​et atom falder i to kerner. Når denne opdeling sker, er en stor mængde energi, der frigives , og dannes .

Produkter

produkter skabt af nuklear fission er radioaktive. Den energi, skabt af nuklear fission kommer i form af varme og stråling. I tillæg til denne energi og to kerner , der er to eller tre neutroner produceret.
Årsag

Nuklear fission kan opstå spontant i naturen. For eksempel , uran og andre elementer undergå spontan fission i Jordens kerne . Den producerede energi fra fission genererer varme og driver pladetektonik , hvilket er forudsætningen for geotermisk energi. Også den radiometrisk datering af sten muliggjort af nuklear fission , der forekommer naturligt .

Ud over spontane reaktioner , der opstår kernespaltning under kontrollerede , menneskeskabte mekanismer, bestråle en række elementer med neutroner for at producere reaktioner .
Chain Reaction

neutroner , der er produceret af nuklear fission er frie agenter. Disse gratis neutroner kan til gengæld anspore et andet atom at gennemgå nuklear fission . De frie neutroner oprettet fra denne anden fission kan anspore et andet atom og så videre . Denne proces kaldes en kædereaktion. Da elementerne kan være sammensat af mange atomer kan millioner af kædereaktioner forekommer i mindre end et sekund, afhængigt af typen og størrelsen af elementet prøve, der anvendes. Ikke alle elementer gennemgå nuklear fission . Tunge elementer såsom thorium , uran og plutonium er mest almindeligt anvendt til at generere kædereaktioner , som blandt andet bruges til at skabe militære våben .
Discovery

nuklear fission reaktion blev opdaget i 1938, ved et uheld. Tyske fysikere , Fritz Strassmann og Otto Hahn var at gennemføre eksperimenter , der involverede at bombardere en noget tilfældig række elementer med neutroner. Mens alle andre elementer blev radioaktivt med lidt ændrede egenskaber , var det ikke før uran blev bestrålet , at de stødte på de dramatiske og uventede resultater af split atomer. Reaktionen blev udnævnt til " nuklear fission ", fordi det mindede videnskabsmænd cellulær fission , som er en proces , der deler en celle i to dele .