5 Anvendelse af Fermentation

Fermentering opstår, når en mikroorganisme , såsom gær eller bakterier , omdanner kulhydrater til et andet kemikalie . Det er en af ​​de første kemiske reaktioner mennesker nogensinde observeret . Mellem 10.000 og 15.000 år siden , gæring hjulpet folk gøre overgangen til landbrug. I dag bruges det til brændstof samt mad . Yoghurt

yoghurt er fremstillet af syrnet mælk . Folk begyndte at hæve malkekvæg, såsom geder og får , omkring 5000 f.Kr. Arkæologer mener, at folk sandsynligvis opdaget yoghurt ved et uheld når mælk opbevares i græskar eller dyreskind slået sour . Yoghurt er skabt gennem den kombinerede virkning af bakterien Streptococcus lactis og Lactobacillus bulgaricus eller Lactobacillus acidophilus . Disse bakterier forbruge sukker i mælken , der kaldes lactose , stivne mælk og skabe de kemikalier, mælkesyre og acetaldehyd, som giver yoghurt sin karakteristiske smag.
Alkoholiske drikkevarer

alkoholiske drikkevarer er skabt , når gær afgiver ethanol og kuldioxid som biprodukter af sukker forbrug . Ifølge brygger Stephen Snyder, gamle mennesker sandsynligvis opdaget alkohol ved et uheld når opbevaret korn blandet med gær og vand . I dag , producenter skaber øl, vin, mjød og deres derivater, såsom whisky og cognac , ved at kombinere vand og gær med kilder til sukker , herunder korn , druer , bær , ris og honning . Ifølge Snyder, alkohol , kuldioxid og høj pH-niveauer gør disse drikkevarer ugæstfri for bakterier , hvilket giver en sikker kilde til væske, når rent vand er ikke tilgængelig. Desuden sorghum øl fra Afrika giver en rig kilde til vitamin B til folk med begrænsede fødevareforsyninger .
Pickles

Agurker , andre frugter og endda kød kan bevares gennem bejdsning. Historikere mener, bejdsning er mindst 4000 år gammel . Moderne lage fabrikanter gære deres agurker i et akvarium med saltvand fremstillet af 90 procent vand og 10 procent salt . Fabrikanten gemmer agurker i saltlage i omkring fem uger. Under opbevaring , bakterier nedbryde agurk sukkerpolitik og skabe mælkesyre, som giver pickles deres sure smag. Pickles oprettet denne måde vil vare flere måneder.
Brød

Når en bager gør et brød , tilføjer han gær og sukker til dejen . Når bageren sætter dejen til side at stige, gær forbruger sukker og afgiver kuldioxid . Den kuldioxid giver brødet bulk og tekstur, det ellers ikke ville have . Nogle husholdningsmaskiner, såsom surdej og rugmel, er lavet med surdej starteren , eller dej , der har gæret natten over. Bakterier i starteren giver dejen en elastisk tekstur , mens mælkesyre giver brødet en karakteristisk syrlig smag .
Fuel

Gasohol er et brændstof fremstillet af benzin og alkohol , såsom ethanol eller methanol . Siden 1998 har mange biler, der sælges i USA, er udformet således, at deres ejere kan brændstof dem med E85 , en gasohol blanding indeholdende 85 procent ethanol og 15 procent benzin . Gasohol reducerer nogen luftforurening ved afbrænding mere køligt , langsomt og fuldstændigt end benzin . Men det fordamper også hurtigt og kan tilføje ozon i luften i varmt vejr. I den øvre atmosfære , ozon beskytter liv fra ultraviolet stråling ; i den nedre atmosfære , det er en bestanddel af smog .
hoteltilbud