Teorien om Shifting kontinenter & Pangea

Meteorolog Alfred Wegener er den første person til at give konkrete årsager til eksistensen af ​​kontinentaldrift . Den teori, at den super- kontinent Pangea brød fra hinanden omkring 225 til 300.000.000 år i fortiden. Resultater om geologiske kræfter, geolog James Hinton faktisk indført over hundrede år tidligere i 1785 bidrog yderligere til teorien. Paleomagnetism

Paleomagnetism er en vigtig komponent i Alfred Wegeners begrundelse for Kontinentaldrift teori. Det sker, når magma kommer til overfladen fra indersiden af ​​jorden. Som det køler , mineralerne bliver magnetiseret af planetens magnetfelt. Undersøgelser af klippelag til magnetiske mineraler viser, at de magnetiske poler er flyttet over en periode.
Fossiler

Fossil kampe ses som bekræftelse på, at kontinentaldrift opstod. Dyr , der findes på flere kontinenter , såsom Antarktis kan matche de nordlige kontinenter. For eksempel har Mesosaur fossiler blevet opdaget i Sydamerika og Afrika. Forstenede planter er også blevet opdaget, at fungere som bevis for kontinentaldrift . Den Glossopteris fortsat vises i flere kontinenter , herunder Australien .
Bevægelse

Nogle forskere mener, at de tektoniske plader bevæger sig som flåder , svævende under jordens overflade . Kappen er varmt og halvfaste og strømme inde i jorden flytte pladerne over kappen. En anden teori er, at pladerne bevæger sig som klumper bliver trukket rundt og den kolde havbund på kanten af havet synker i kappen. Dette forårsager at trække der tvinger pladen til at flytte. De hastigheder, hvor pladerne bevæger beregnes af tilbageførsler af jordens magnetfelter og varigheden af ​​hver vending . For eksempel Arktis Ridge flytter den langsomste mens østlige Stillehav Rise flytter den hurtigste .
Fremtiden

Det er almindeligt troede, at makeup af kontinenter i fremtiden vises ikke , som den gør i dag . Nogle forskere mener, at kontinenter kommer sammen for at danne Pangea Ultima i omkring 250 millioner år, og der vil være lige Atlanterhavet , som vil være den indhav . De gisninger for 50 millioner år ud i fremtiden , er , at Afrika vil fortsætte med at bevæge sig mod nord, lukker Middelhavet. Australien vil komme i kontakt med Asien og Amerika vil være længere væk fra Europa samt Afrika på grund af Atlanterhavet er havbunden vækst. Jorden er den eneste planet i dette solsystem , der stadig har aktive vulkaner og tektoniske bevægelser. På et tidspunkt vil Jorden miste meget af sin varme som det endelig køler , bringer kontinentale bevægelse til et stop. Den geologiske cyklus , herunder dannelse af nye bjerge og skabe ny jord , vil også stoppe .