Forskellen mellem Isotoper af samme grundstof

Elementer er differentieret i forhold til antallet af protoner i deres kerne . Brint , for eksempel, har en proton i sin kerne, mens guld har 79. Protoner har en positiv ladning og vejer én atomar masseenhed . Kerner indeholder sædvanligvis også neutroner, der vejer omtrent det samme som protoner , men har ingen afgift . To atomer , der indeholder det samme antal protoner , men forskellige antal neutroner er isotoper af det samme grundstof . Deres masser er forskellige, men de reagerer på samme måde kemisk. Atomic Mass nummer

Isotoper normalt ikke gives specielle navne , med undtagelse af deuterium og tritium , som er brintisotoper . I stedet er isotoper simpelthen mærket efter deres atommasse nummer. Tallet henviser til massen af ​​elementets kerne. Fordi protoner og neutroner har nogenlunde samme vægt, atommasse nummer er simpelthen summen af ​​protoner og neutroner i kernen. Alt kulstof har seks protoner , men forskellige isotoper har forskellige antal neutroner. Kulstof -12 er den mest almindelige , med seks neutroner , men kulstof -13 og kulstof-14 --- med syv og otte neutroner henholdsvis --- også forekomme naturligt .
Kemi clipart

positive og negative ladninger tiltrækker . For et atom eller molekyle at være stabil , skal det have en nettoladning på nul , hvilket betyder, at de positive og negative ladninger udligner hinanden . Antallet af positivt ladede protoner i kernen bestemmer antallet af negativt ladede elektroner , der kredser om kernen. Kemiske reaktioner er drevet af samspillet mellem de positive og negative ladninger --- protoner og elektroner --- forskellige atomer. Fordi neutroner ikke er positive eller negative , de ikke påvirke kemiske reaktioner. Med andre ord, forskellige isotoper opfører sig ikke anderledes i løbet af kemiske reaktioner eller når der dannes forbindelser. De er kun adskiller sig efter vægt.
Gennemsnitlig Isotopanalyser Mass

Den periodiske tabel viser atommasserne af hvert element. Normalt er dette tal et decimaltal snarere end et helt tal. Det er ikke fordi et enkelt atom af brint vejer 1,0079 atommasseenheder --- neutroner og protoner hver vejer en atommasse enhed , så en given atom har en hel- talværdi for masse . Nummeret er anført i det periodiske system er et vægtet gennemsnit af de naturligt forekommende isotoper af et element . Næsten alle brint har kun én proton og ingen neutroner , men en lille procentdel af brint har en eller to neutroner og kaldes deuterium eller tritium. Disse tungere isotoper forvrænge den gennemsnitlige vægt lidt højere .
Isotop Stabilitet og Forekomst

Visse kombinationer af protoner og neutroner er mere eller mindre stabil end andre. Generelt er hyppigheden af ​​en isotop i naturen bestemt af dets stabilitet. De mest stabile isotoper er også den mest almindelige . Visse isotoper er ustabile til det punkt at være radioaktivt , hvilket betyder at de henfalder over tid ind i nogle andre oplysninger eller isotop og frigive stråling som et biprodukt . Kulstof-14 og tritium , for eksempel, er både radioaktive. Visse ekstremt radioaktive isotoper findes ikke i naturen , fordi de henfalder alt for hurtigt, men andre, såsom kulstof -14, henfald langsomt og gøre forekommer naturligt .
Clipart