10 Fakta om Helium

Helium er en lugtfri , farveløs gas, der er lettere end , og en del af , luft . Det er den anden mest udbredte grundstof i universet , men det er relativt sjældent på jorden. Opdaget i det 19. århundrede, har helium siden blevet sat til mange anvendelser , herunder som et fyld til balloner , som kølemiddel til atomkraftværker og til tryksætning raketter flydende brændstof . Discovery

Helium blev opdaget af den franske astronom , Pierre- Jules Janssen , mens han studerede en solformørkelse i 1868 Janssen bemærket en gul streg i hans spektrum af solen , som senere blev identificeret som et nyt element af Sir Norman Lockyer . Det var ikke før 1895 , at helium blev opdaget på jorden, af en skotsk kemiker ved navn Sir William Ramsay .
Temperatur

Helium er det eneste element , der ikke kan fryses til et fast stof ved meget lave temperaturer , selv om det kan afkøles nok til at gøre det flydende . Det har den laveste smeltepunkt af ethvert element og et kogepunkt , der er tæt på det absolutte nulpunkt . Disse egenskaber betyder, at helium er en gas ved stuetemperatur.
Overflod

Helium er universets næstmest udbredte grundstof efter brint . Ifølge Hyperphysics hjemmeside, helium tegner sig for mellem 23 og 25 procent af alle de nukleare spørgsmål i dagens univers. På trods af dette , helium er relativt sjældne på jorden. Jordens skorpe indeholder otte dele pr milliard efter vægt , bemærker Chemicool hjemmeside. Jordens atmosfære indeholder cirka 0,0005 procent helium.
Kilder

Chemicool hjemmeside siger , at næsten alle jordens helium er skabt gennem radioaktivt henfald . Helium udvindes ved fraktioneret destillation af naturgas, som kan indeholde op til syv procent helium. Større kilder omfatter de naturgasforekomster i brønde i Kansas , Texas og Oklahoma. Udvundet helium koster mere end $ 5 per 100g, som af juli 2011.
Struktur

Helium har atomnummer er 2, hvilket betyder hvert atom af helium har to protoner i sin kerne . Helium har også to elektroner omgiver kernen og to neutroner. De neutroner har ingen elektrisk ladning og forhindrer de positivt ladede protoner fra frastøde hinanden og forårsage ustabilitet. Helium er den anden enkleste atom med hensyn til struktur , efter brint .
Isotoper

Chemicool hjemmeside rapporterer, at helium har otte isotoper hvis halveringstid er kendt. Isotoper er varianter af atomer af elementer, der har forskellige antal neutroner. Helium er isotoper har masse tal mellem tre og ti. Af sine otte kendte isotoper , to er stabile . De 4HE helium isotop tegner sig for mere end 99,9 procent af naturligt forekommende helium.
Vægt

Helium er den anden letteste element . Helium UK hjemmeside hedder, at helium vejer 0,1785 gram per liter. Letheden gjort brug af i fylde balloner og luftskibe . Heliumfyldte balloner stige , fordi vægten af helium plus ballonen er mindre end den luft fortrænger . Vægten af ​​luft er cirka 1,25 gram per liter.
Reaktivitet

Efter neon , helium er den anden mindst reaktive af de ædle gasser. Det er lugtfri, smagløs og ikke kendt for at være giftige. Fordi det er inaktivt , er flydende helium anvendes i cryogenics at fryse biologiske materialer i lang tid uden at forårsage dem til at nedbrydes. Det er også anvendes til køling atomkraftværker.
Sun

Helium navn er fra det græske ord " helios " som betyder " søn. " Dette er velegnet helium er dannet i midten af ​​solen ved nuklear fusion . Processen med at omdanne brintkerner til helium kerner producerer enorme mængder energi . Ifølge Enchanted Learning hjemmeside, er solen , der består af omkring 2 x 1030 kg gas , 23 procent af dem er helium.
Breathing

luft på jorden indeholder hovedsagelig nitrogen og kun 1 del i 200.000 helium . På trods af dette , dykkere anvende en blanding af 80 procent helium og 20 procent ilt til at fylde deres tanke. Dette skyldes efter dybe dyk , helium forlader kroppen hurtigere end nitrogen og giver mulighed for hurtigere dekompression .