Hvordan man kan løse en ANOVA

ANOVA eller variansanalyse , er en statistisk test sammenligning af middelværdier for tre eller flere niveauer af en uafhængig variabel for at bestemme dets effekt på en afhængig variabel . Fordi ANOVA indebærer matematiske beregninger , der kan være svært og tidskrævende, er en statistisk software program som Minitab SAS eller Microsoft Excel normalt anvendes . Produktionen af ​​alle disse programmer består af flere tabeller, der kan virke som et puslespil du nødt til at solve.Things du har brug clipart statistiske software program som Minitab SAS eller Microsoft Excel myHotelVideo.com: Vis Flere Instruktioner
1

Formulér forskning hypotese. Hvis for eksempel en forsker ønskede at studere effekten af ​​telefonens farve på den hastighed, hvor operatører på et callcenter besvare telefonen , ville forskeren teste tre eller flere forskellige grupper af operatører. Den første gruppe ville få røde telefoner , den anden gruppe ville få blå telefoner og den tredje gruppe , gule telefoner. Spørgsmålet af interesse for forskeren ville være, hvis den gennemsnitlige tid til at besvare telefonen var signifikant lavere i en af ​​grupperne i modsætning til de to andre .
2

Indtast data ved hjælp af en kolonne mærket Operatør , Farve og svar Time. Kør ANOVA testen ved at vælge denne indstilling fra hovedmenuen af softwarepakken valgt .
3

Kontroller udskriften for F- ratio. Dette er den empiriske statistik beregnet ved ANOVA test. Dernæst finde p-værdien i udskriften. Hvis p-værdien er mindre end eller lig med 0,05 , værdien af F- forholdet du opnået for ANOVA er betydelig. En F- ratio, der er væsentligt betyder, at middelværdien af ​​en af ​​grupperne er væsentlig forskellig fra de andre.
4

Kig på de midler , der er beregnet af edb-programmet for at fastslå , hvilken af ​​de tre grupper var signifikant forskellig fra de andre. I dette eksempel , hvis middelværdien for den røde telefon gruppe var 8 sekunder, blå telefon -gruppen var 12 sekunder, og den gule telefon -gruppen var 15 sekunder du ville konkludere, at telefonen farve havde en signifikant effekt på speed -til- svar, og at ved hjælp af en rød telefon produceret et betydeligt bedre resultat end at bruge en blå eller en gul telefon.
clipart

https://www.danishgame.com © Hobbyer, spil