Interessante Hurtige Fakta om Pluto

Pluto blev opdaget i 1930 og er klassificeret som den niende planet fra solen. Pluto er mindre end en femtedel af diameteren af ​​Jorden. Relativt lidt er kendt om det i forhold til andre planeter i solsystemet, men forskerne har gjort mange interessante bemærkninger om denne undvigende planet. Discovery

I slutningen af ​​det 19. århundrede , astronomer begyndte at spekulere , at en niende planet blev ændre Uranus bane . Percival Lowell , grundlægger af Lowell-observatoriet i Flagstaff , Arizona, begyndte at finansiere søgen efter denne nye planet i 1906 , som han døbt Planet X. Lowell søgen efter den niende planet endte med hans død i 1916 , selvom hans observatorium ubevidst fanget to billeder af Pluto uden at anerkende deres betydning. Clyde Tombaugh genoptog søgningen i 1929 , og endelig pegede Pluto det følgende år.
Plutos Excentrisk Orbit

modsætning til de planeter i solsystemet, Plutos bane er ekstremt " excentrisk "eller elliptisk. Det betyder, at omkring 20 af de 248 jord-år , som det tager at kredse om Solen , Pluto er faktisk tættere på Solen end Neptun. Den sidste periode , at Pluto var tættere på Solen end Neptun var fra 7 feb 1979 , indtil 11 Februar 1999 . Trods deres overlappende stier , Pluto og Neptun aldrig kommer fjernadgang tæt på hinanden .

Kuiper Belt

Plutos status som planet kom i tvivl med opdagelsen af ​​Kuiper bæltet i 1992. Kuiper bæltet er en massiv område lige uden for planeter, der er fyldt med mindre organer . De elementer , der udgør Pluto er næsten identiske med dem, der udgør de andre objekter i Kuiper bæltet , og den efterfølgende opdagelse af større objekter fra Kuiper bæltet med lignende orbitale perioder forårsage nogle forskere til at genoverveje Pluto.
Dwarf planet

Når forskerne opdaget Eris , en genstand uden for Kuiper bæltet , der er 27 procent større end Pluto, blev den Internationale astronomiske Union tvunget til at etablere en formel definition af, hvad en planet er . En del af den nye definition fastslået, at en planet skal have " ryddet kvarteret omkring sin bane ", hvilket betyder , at det ikke skal dele sin bane med andre objekter . Pluto ikke passer denne kategori, og blev derfor omklassificeret som en dværg planet.
Charon , Nix og Hydra

Charon er en satellit af Pluto, der er klassificeret som Plutos måne på sin opdagelse i juni 22, 1978 . har det faktum, at det er mere end halvdelen af ​​Pluto fået nogle til at hævde, at Pluto bør kategoriseres som et binært planet system. Plutos omklassificering som en dværg planet resulterede ikke i en officiel omklassificering af Charon ; det forbliver klassificeret som en måne . Nix og Hydra, to mindre satellitter , blev opdaget i 2005.