Centrale elementer i et videnskabeligt eksperiment

Eksperimenter er kernen af al videnskabelig opdagelse . Forskere i enhver disciplin kan ikke bare sige, at de føler noget for at være sandt, og håber, at folk tror på dem . De har brug for at komme op med en struktureret måde at bevise sandsynligheden for, at deres idé er korrekt. Dette sker gennem eksperimenter. Idé og Hypotese

Væsentlige, opdagelse starter, når en videnskabsmand har en forestilling om et bestemt videnskabeligt princip eller en kendsgerning . Hans hypotese er, hvad han forventer , er sandt, og hvad han vil forsøge at verificere gennem et eksperiment. Den hypotese, hvordan han føler eksperimentet vil vise sit oprindelige koncept . Videnskaben kræver nøjagtighed , så hypoteser skrives omhyggeligt at forklare præcist, hvad videnskabsmanden tror og hvordan eksperimentet vil gå om at demonstrere nøjagtigheden eller anvendeligheden af ​​denne tro .

Variabler og Controls

fleste videnskabelige eksperimenter afhængige af en proces , der gennemfører en række variabler i et kontrolleret miljø. Nogle variabler forblive den samme i hele eksperimentet , mens andre ændres. I en diæt eksperiment , for eksempel kan gives deltagere i den "aktive " gruppe vitamintilskud hele eksperimentet , mens deres træningsprogrammer er ændret. En "kontrol" -gruppen anvendes til sammenligning med dem i den aktive gruppe , der er under påvirkning af variable og ikke manipuleres . Dette giver en slags referencegrundlag for at sammenligne resultater .
Observation og dokumentation

Når eksperimentet er sat op, udførelsesfasen begynder. Forskeren bemærker alt hvad der sker og gør detaljerede optegnelser . Så en videnskabsmand måle bevægelser af myrer baseret på temperaturen ville registrere bevægelserne for de myrer , temperaturerne de blev udsat for, og alle andre faktorer , der kan påvirke forsøget. Akademiske videnskabelige eksperimenter er udført med stor opmærksomhed på detaljer i observation og dokumentation fase .
Analyse og konklusion

Når eksperimentet er afsluttet, de data, der blev observeret er analyseret. I denne fase en videnskabsmand sammenligner resultaterne til de forventninger, han havde, da begynder eksperimentet. En endelig rapport er skrevet , der slutter med en erklæring, der konkluderer, om eksperimentet støttede eller tilbagevist hypotesen , eller hvis forsøget var overbevisende.