Fysisk Vs. Naturvidenskab

Videnskab er en måde at organisere viden og forståelse om verden . Fra begyndelsen var videnskaben tæt knyttet til filosofi og målet var at finde pålidelige og logiske forklaringer på ting, der blev observeret eller forventede . I dag er videnskaben ofte opdelt i naturvidenskab og fysiske videnskab . At skelne mellem grenene er ikke altid let , og ofte et emne kan gribes an på flere forskellige måder , hvilket betyder, at de ikke hører hjemme i én kategori. Fysisk Science

Ting lavet af mennesket studeres i fysisk videnskab , og nonliving systemer såsom fysik , matematik, materialelære og computere er inkluderet. Kemi, sammensætning og struktur af stof , er en fysisk videnskab. En anden er Jorden videnskab , undersøgelse af sammensætningen af ​​Jorden og områder såsom vand , geologi og atmosfærer. Fysik er et grundlæggende videnskab, hvilket betyder, at videnskaber som biologi og kemi adlyder fysikkens love . Matematik er ifølge nogle matematikere, ikke en videnskab , da det ikke kan være eksperimentelt falsificerbar . Andre mener, at matematiske principper bliver opdaget i stedet oprettet.
Naturvidenskab

levende ting og materialer er udforsket i naturvidenskab. Denne gren blev tidligere kaldt naturfilosofi og forud for det 17. århundrede var det mindre videnskabelig i ansøgningen. Den engelske videnskabsmand Francis Bacon indførte videnskabelige metoder , og dette førte til en planlagt empirisk undersøgelse af et emne. Naturvidenskab omfatter fag som biologi , medicin og naturhistorie. Naturvidenskab danne grundlag i anvendt videnskab , som gælder videnskabelig viden og prøver det i en praktisk situation.
Naturvidenskab og samfundsfag

Nye idéer og opdagelser føre til udvikling af en række nye emner i det 19. og 20. århundrede. Mange af disse var relateret til levende ting , og metoder, der benyttes til at studere fysiske og naturvidenskab blev brugt til at forstå menneskelig adfærd i nye sammenhænge , for eksempel psykologi, sociologi, uddannelse og kriminologi . I dag er disse emner kaldes samfundsvidenskab .
Fysiske og naturvidenskab

Kemi er forbundet til flere naturvidenskabelige såsom astronomi , biologi og geovidenskab . Sammenhængen mellem fysisk naturvidenskab er stærke og et emne kan tilhøre i begge kategorier. Fokus og forskningsspørgsmål afgøre, hvilken kategori et emne kan tilhøre . Et emne som astronomi kan fokusere på observationelle astronomi , hvor fokus er på nonliving objekter. Astronomi kan også undersøge levevilkårene på en planet , hvilket gør det mere nært beslægtet med naturvidenskab.