Klassificeringen af ​​Pluto

Der har været megen debat om klassificering af Pluto. . Opdaget i 1930 , blev det anset for at være den niende planet i solsystemet , men blev omklassificeret i 2006 vides kun lidt om dette fjerne krop ; Men NASAs New Horizons mission , der blev lanceret i 2006 , ventes at afsløre mere , mens den flyver af Pluto i 2015. Pluto

Pluto ligger over Neptun , planeten længst væk fra solen, i en region kaldet Kuiper bæltet . Inden Kuiper bæltet regionen er der tusindvis af små iskolde verdener , der dannes tidligt i historien af solsystemet . Pluto selv er to tredjedele diameteren af ​​Jordens måne , og sandsynligvis har en klippefyldt kerne , omgivet af en kappe af vandis , ifølge NASA videnskabsfolk . Det tager Pluto 248 år om at kredse om Solen
Klassificering af Pluto - . Dværgplanet

I 2006 Pluto blev frataget sin planet klassificering og omdefineres som en dværg planet . Denne beslutning blev truffet af et udvalg af Internationale Astronomiske Union ( IAU ) , som beskrevet af Richard Gray, videnskab korrespondent for " The Telegraph ". Ifølge Dr. Emily Baldwin i " Astronomy Now ", denne beslutning blev truffet efter en række opdagelser af Pluto -lignende organer i den fjerneste afkroge af solsystemet , hvoraf nogle hvor selv større end Pluto . Hvis alle disse skulle klassificeres som planeter det ville tage solsystemets planet beholdning til mere end 50 planeter , og dermed var det nødvendigt med en omklassificering
Klassificering af Pluto - . Plutoid

i 2008 IAU indført udtrykket » plutoid " til at beskrive " himmellegemer i kredsløb omkring solen i en afstand større end Neptun, der har tilstrækkelig masse til deres selv -tyngdekraft til at overvinde stive legemers styrker, så at de antager en næsten sfærisk form og som ikke har ryddet nabolaget omkring deres bane for snavs. " I henhold til Baldwin, skal det nye organ har en størrelsesorden lysere end en til at blive betragtet som en plutoid . Således er Pluto nu klassificeret som en plutoid .
Kontrovers

Når Pluto blev først omklassificeret som en dværg planet i 2006 , mange forskere imod denne ide. Mange var uenige med at opgive en planet , der havde været en del af solsystemet for omkring 70 år. Desuden blev lærere og lærebog forfattere tilbage med den opgave at revidere opfattelse af solsystemet .