Fakta om Stjerner i galaksen

Mange mennesker tager nattehimlen for givet , at ignorere det faktum, at stjerner ofte vise nogle af naturens fineste hemmeligheder. Der er en hel del , som vi endnu ikke kender stjernerne i universet, selv om opdagelser sker hver dag . Som computerkraft fortsætter med at vokse med en eksponentiel hastighed , kan størrelsen af ​​vores opdagelser kun stige . Størrelser

Jo større stjerne , vil den kortere sin levetid være. Den største kendte stjerne , VY Canis Majoris , har en diameter omkring 1.800 til 2.000 gange diameteren af ​​vores sol , Sol. Det er stort nok til at opsluge bane Saturn.

Stjerner kan være meget mindre end vores egen så godt. OGLE -TR - 122b , den mindste kendte rød dværg stjerne med en radius på 167.000 km, er 88 procent mindre end vores egen stjerne . Teori dikterer, at en stjerne kun kan være nødvendigt at have 7 procent af vores solens masse til at opretholde fusionsreaktionerne der finder sted i alle stjernerne. Den mindste kendte neutronstjerne ( en død stjerne ) er kun 10 km i diameter.
Nærhed

Den nærmeste stjerne til Jorden , foruden solen, er Proxima Centauri , ca 41.500.000 millioner kilometer væk . Traveling ved lysets hastighed , ville det tage mere end fire år at nå denne stjerne . Aktuelle rumfærger er kendt for at nå hastigheder op 28.000 km /timen , en hastighed, som vil sætte dig på Proxima Centauri blot 169 tusind år efter din lancering fra Jorden. Mens Alpha Centauri -systemet , en serie af tre stjerner , er synlig fra Jorden, er det kun synlig fra den sydlige halvkugle.

Næste nærmeste er Barnard Star, opdaget af den berømte astronom EE Barnard i 1916. Dette rød dværg stjerne nærmer sig vores egen sol med en hastighed på omkring 140 km /sekund . Nylige forsøg på at opdage jordlignende planeter kredser denne stjerne har tabt sagen .
Antal Stjerner

Antallet af stjerner i Mælkevejen er anslået at være i 200-400.000.000.000 rækkevidde. Det er muligt, at der omkring 500 milliarder galakser af samme eller større størrelse i universet , hvilket ville betyde, at der kunne være 2 x 10 ^ 23 stjerner i universet. Det er flere stjerner end der er atomer på Jorden.
Sammensætning Stjerner

Alle stjerner består af omkring 75 procent brint og 25 procent helium , med andre sparsomme elementer inkluderet. Nogle stjerner har tungere koncentrationer af tungere grundstoffer , som jern ; disse stjerner har vist sig at være over fem gange så tilbøjelige til at have planeter kredser dem end stjerner uden tungmetaller.
hoteltilbud